Co roku rodzice dzieci w wieku przedszkolnym stają przed podobnym wyborem – zapewnić dziecku dalszy rozwój w ramach zerówki przedszkolnej, czy zapisać je do zerówki funkcjonującej przy szkole podstawowej. Decyzję tę warto podjąć w sposób świadomy, z uwzględnieniem wszelkich aspektów środowiskowych zapewnianych przez oba rodzaje zerówki.
Przed przystąpieniem do rozważań, warto jednak pamiętać o bardzo istotnym, a często pomijanym argumencie: zarówno zerówka przedszkolna jak i szkolna realizują tę samą podstawę programową. Oznacza to, że w obu placówkach dziecko będzie przyswajało ten sam materiał i ukończy ten sam etap edukacji na podobnym poziomie wiedzy.
To, co różnicuje oba rodzaje zerówki, to określone czynniki, które dla każdego dziecka oraz jego rodzica będą miały inne znaczenie. Warto przyjrzeć się najważniejszym z nich.
W przedszkolu realizacja podstawy programowej odbywa się w sposób przystępny i przyjazny, w formule przeplatania różnych rodzajów aktywności ze sobą. Nauka oparta jest na pracy projektami i zaangażowaniu wszystkich zmysłów dziecka zachowując zasadę nauki poprzez zabawę i rozwój emocjonalny. Dzięki temu dziecko rozwija się harmonijnie i zgodnie ze swoimi potrzebami.
Zajęcia w zerówce w szkole są bardziej formalne, z naciskiem na pracę w ławce i podręcznikiem, co nie jest wyznacznikiem dla osiągnięcia dojrzałości szkolnej, która jest całym zbiorem cech psychofizycznych dziecka, w tym właśnie rozwoju emocjonalnego.
Rola rodziców w edukacji ewoluuje wraz z rozwojem dziecka
W przedszkolu rodzic głównie odpowiada za rozwój podstawowych umiejętności i rozwój społeczny i może każdego dnia liczyć na kontakt z nauczycielem i dyrektorem placówki, dzięki czemu może wymieniać swoje spostrzeżenia, omawiać sukcesy, trudności, smutki i radości swojego dziecka.
W szkole podstawowej kontakt z nauczycielem i dyrektorem, ze względu na jego godziny pracy jest zazwyczaj ograniczony, a rola rodzica zmienia się na organizującego i pomagającego w nauce i rozwoju zainteresowań dziecka.
W zerówce przedszkolnej codziennie z dziećmi pracuje dwóch nauczycieli: polskojęzyczny i anglojęzyczny, dzięki temu w najbardziej naturalny i najbardziej skuteczny sposób dzieci uczą się dwóch języków jednocześnie w oparciu o zintegrowany program.
Edukacja dwujęzyczna jest zdecydowanym atutem zerówki przedszkolnej.
W zerówce szkolnej z klasą pracuje tylko jeden nauczyciel, a nauczanie języka angielskiego odbywa się dodatkowo z nauczycielem, który nie opiekuje się jedną grupą (często w wymiarze od 2 do 10 godzin tygodniowo), w zależności od programu danej szkoły.
Zatem forma edukacji dwujęzycznej zostaje przerwana, a dziecko traci intensywny kontakt z językiem angielskim w naturalnych, codziennych sytuacjach ze swoim codziennym opiekunem.
Pozostawiając dziecko w zerówce przedszkolnej, opiekę wychowawczą i edukacyjną sprawuje nad nim kadra, która nadzorowała jego rozwój w ostatnich latach. Dzięki temu nauczyciel zna dziecko i potrafi zapewnić mu odpowiednie warunki rozwojowe dopasowane do jego potrzeb.
Ogromnym atutem przedszkola jest portfolio dziecka, które powstaje na podstawie obserwacji dziecka w każdym roku szkolnym. Wyniki są dostępne dla wszystkich nauczycieli.
Placówka szkolna oznacza natomiast dla dziecka ponowną adaptację i konieczność aklimatyzacji w nowym środowisku oraz nowego nauczyciela zazwyczaj tylko na jeden rok, który musi poznać całą nową grupę dzieci.
Budynek przedszkola jest bardzo dobrze dostosowany do potrzeb oraz stopnia rozwoju fizyczno-emocjonalnego dzieci młodszych – otoczenie jest kolorowe, przyjazne i oferuje optymalny balans między przestrzenią do nauki i zabawy.
Tymczasem w placówkach szkolnych młodsze dzieci muszą dostosować się do warunków zaprojektowanych z myślą o starszych dzieciach i mieć z nimi kontakt, na który nie zawsze są gotowe, np. we wspólnych toaletach, na korytarzach, stołówce szkolnej, w szatni.
Czasem zerówka szkolna to również konieczność noszenia plecaka, który może mieć wpływ na wady postawy.
Decydując się na placówkę przedszkolną, dziecko może korzystać z warunków opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych w godzinach jej otwarcia. Oznacza to, że nie zostaje zaburzony dotychczasowy rytm dnia zarówno dla dziecka, jak i rodzica.
Tymczasem po zakończeniu zajęć w zerówce szkolnej, dziecko przechodzi do świetlicy, gdzie nie ma gwarantowanego podziału wiekowego. Najbardziej stresującą sytuacją dla dziecka jest przebywanie w bardzo dużej grupie, często z dziećmi ze starszych klas.
Rytm życia szkolnego jest zupełnie inny niż rytm życia przedszkolnego. Na czas pobytu dziecka w zerówce szkolnej składają się poszczególne zajęcia dydaktyczne z mocno ograniczonym czasem na zabawę swobodną. Struktura zerówki szkolnej bardzo często jest sformalizowana, zbliżona do standardowego dnia szkolnego oraz zazwyczaj wymaga od rodzica większego zaangażowania się w codzienną edukację dziecka.
W przedszkolu natomiast dziecko ma możliwość spędzania czasu w sposób zrównoważony, gdzie nauka, zabawa i odpoczynek przeplatają się ze sobą w odpowiedzi na aktualne potrzeby dzieci.
jest jednym z najważniejszych elementów tzw. gotowości szkolnej
W przedszkolach KIDS&Co. bardzo dbamy to prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny dzieci realizując autorski program rozwoju społecznego i inteligencji emocjonalnej, który uczy rozpoznawać i nazywać uczucia oraz emocje u siebie i innych. Pokazuje dzieciom w jaki sposób można je regulować oraz wyrażać w społecznie akceptowalny sposób. Dzięki temu wzmacniamy w dzieciach poczucie bezpieczeństwa, rozwijamy empatię i pewność siebie. Bliska relacja z nauczycielem w przedszkolu oraz indywidualizacja oddziaływań pozytywnie wpływa na rozwój społeczno-emocjonalny dziecka.
Zerówka szkolna ze względu na swoją specyfikę pracy skupia się głownie na treściach programowych, często odkładając emocje dziecka na dalszy plan ze względu na ograniczone możliwości czasowe. Eksperci podkreślają, że ewentualne problemy dzieci na tym etapie w szkole zdecydowanie częściej obejmują aspekty rozwoju emocjonalnego niż poznawczego (intelektualnego).
Szkoły zazwyczaj nie zapewniają pełnego wyżywienia, a tylko częściowe (obiad i/lub podwieczorek), co powoduje konieczność przygotowania posiłków przez rodzica i tym samym dodatkowy obowiązek dla niego.
Przedszkole natomiast zapewnia całodzienne wyżywienie, dostosowane do wieku dzieci. Posiłki są odpowiednio zbilansowane, a spożywanie ich w grupie rówieśniczej, wspólnie z nauczycielami wpływa pozytywnie na późniejsze wybory żywieniowe.
Przed podjęciem decyzji należy wziąć pod uwagę aspekt organizacyjny
Przedszkole pracuje bez przerw cały rok, również w wakacje, ferie oraz okresy między świętami.
Szkoły zwykle w tym czasie pozostają zamknięte lub ich funkcjonowanie jest ograniczone do tzw. „dyżurów” podczas których dzieciom zapewniana jest opieka w grupach łączonych, nie zawsze sprawowana przez wychowawcę zerówki.
Warto mieć świadomość, że decydując się na zerówkę szkolną, musimy mieć pomysł na to, w jaki sposób zorganizujemy dziecku ewentualną opiekę przez około 80 dni w roku.
Rodzicu, pamiętaj, że w centrum decyzji o pozostawieniu dziecka w zerówce przedszkolnej lub zmianie środowiska na szkołę powinno być samo dziecko, jego potrzeby oraz gotowość emocjonalna, dlatego przed podjęciem decyzji: