Nauka czytania wyzwalająca myślenie
Opracowana na Uniwersytecie Łódzkim koncepcja skutecznego zdziwienia wyzwala entuzjazm poznawczy, uwalnia radość z uczenia się przy okazji nauki czytania i pisania. Rozpoczynamy od zdziwienia, które jest początkiem poznawania. Uaktywniamy zmysły, emocje, przeżycia i doświadczenia.
Rozwiązanie jest oryginalną i unikatową w skali kraju propozycją rozumienia nauki czytania i pisania. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się przez mówienie, działanie i ruch. Ważne w tym procesie są zmysły i emocje. Dzieci konstruują wiedzę o świecie dźwięków i liter jakby mimochodem, przy okazji „skutecznego zdziwienia”, dzięki zaprojektowanym materiałom wdrożeniowym (przewodniki, artystyczna książka obrazkowa, wizualizacje graficzne, teksty literackie, klocki konstrukcyjne, fonty liter konturowych, zestaw gier „Dźwiękoznaki — literaki”).
W KIDS&Co. metoda ta jest kompatybilna z prowadzoną metodą nauki czytania po angielsku — Jolly Phonics.
Co sprawia, że nasza propozycja nauki języka jest wyjątkowa?
Holistyczne podejście do nauki czytania i pisania zapewnia dzieciom pełne wejście w kulturę, a nie jedynie uczy rozpoznawania głosek i liter.
Dźwięki wyzwalające głoski wpisują się w dziecięce doświadczenie codzienności i niecodzienną wyobraźnię. Dzieci odnajdują je m.in. w ludzkim śpiewie (aaa), odgłosach zjawisk fizycznych (fff), uczuciach i stanach emocjonalnych (mmm).
Dźwięki odpowiadające literom nie są oderwane od życia — dzieci materializują je przez gesty, np. wzruszenie ramion (y), uniesiony kciuk (e), okrzyk zachwytu (uuu).
Konstruowana z klocków litera jako bryła za sprawą dziecięcych działań wyłania się i nabiera kształtu. Dzieciom towarzyszy element niespodzianki.
Niebanalny materiał wizualny w książce obrazkowej angażuje fantazję, pobudza myślenie. Dziecko projektuje ciąg dalszy historii o dźwiękach.
Teksty literackie mają charakter artystyczny, a nie schematyczny, zredukowany do wyrazów zbudowanych z liter, które dzieci znają.
Zestawy gier zapewniają dzieciom uczenie się przez działanie, dzieci mają możliwość uczenia się na błędach.
Nauka czytania traci swój formalny charakter. Dziecięce czytanie zaczyna być rodzajem ekspresji i artystycznego wyrazu.
Poznaj korzyści dla odbiorców
Odbiorcami bezpośrednimi naszego projektu są dzieci w wieku przedszkolnym (3–6 lat) i wczesnoszkolnym (6–7 lat), które dzięki naszej pomocy i wsparciu autorskich narzędzi zdobędą kompetencje językowe dużo szybciej i łatwiej, niż dzięki tradycyjnej metodzie nauki. Będą mogły ćwiczyć myślenie narracyjne, wyzwolić swój potencjał i drzemiące zasoby każdego z nich.
Odbiorcami pośrednimi są nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, wychowawcy i pedagodzy pracujący z dziećmi z powyższych grup wiekowych, którzy zaproponowane rozwiązania mogą wykorzystać w swojej pracy zawodowej.
Odbiorcami pośrednimi są także rodzice, dziadkowie, opiekunowie dzieci, którzy mają świadomość, że w nauce nie chodzi o strach i przymus, ale o spontaniczne, radosne poznawanie świata. Że w nauce ważna jest sprawczość dziecka i jego motywacja, którą można pobudzić, odwołując się do dziecięcego zaangażowania i entuzjazmu, wynikającego z czerpanej przyjemności i radości.
Dlaczego warto skutecznie się dziwić?
Zwiększa zainteresowanie czytaniem, pisaniem oraz komunikowaniem się
Zmniejsza zagrożenie analfabetyzmem funkcjonalnym i realnym
Minimalizuje skutki „cyfrowej demencji” wśród dzieci
Usprawnia dziecięce procesy poznawcze
Uwalnia od stereotypów w myśleniu o nauce czytania i pisania
Popularyzuje osiągnięcia naukowe w zakresie działalności wdrożeniowej
Popularyzuje innowacyjne rozwiązania w nauce zarówno w obszarze edukacyjnym, jak i artystycznym
Co wykorzystujemy podczas metody?
Skuteczne zdziwienie okiem naukowców i dziennikarzy