Wprowadzanie pokarmów do diety dziecka jest kluczowym etapem w jego rozwoju żywieniowym. Małe dzieci uczą się, czym jest inny pokarm niż mleko. Wprowadzanie stałych pokarmów powinno być stopniowe i dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. Instytut Matki i Dziecka rekomenduje wprowadzanie stałych pokarmów po ukończeniu 17. tygodnia życia dziecka.
Wszystkich rodziców dzieci na etapie podawania pierwszych pokarmów zachęcam do tego by zmniejszyli swoje oczekiwania, że wraz z pierwszą łyżeczką ugotowanego brokułu dzieci poproszą o dokładkę. Warto pamiętać, że wraz z pierwszymi pokarmami dzieci będą uczyły się, że daniem z miseczki czy tacki można się najeść. Sygnały mogące świadczyć o gotowości do posiłku, to wodzenie wzrokiem na miseczką, wyciąganie rączek do przodu, ożywienie ruchów całego ciała, uśmiech, otwieranie buźki na widok łyżeczki. Natomiast sygnał sytości, to może być odwracanie główki na widok łyżeczki, unikanie przez odchylanie się, utrata zainteresowania pokarmem czy senność. Umiejętność odczytywania sygnałów jest ważna dla opiekunów, by nie przekarmiać maluszków, oraz dla dzieci by uczyły się samoregulacji.
Pokarm inny niż mleko ma zróżnicowany kolor, zapach, można go dotknąć, jest ciepły, zimny. Tyle nowych bodźców dla dziecka w jednym momencie. Zmiana często dotyczy również miejsca jedzenia — dziecko dostaje swoje krzesełko, swój talerzyk, kubek.
Już od pierwszych dni rozszerzania diety zadbajmy od naukę picia wody, oferując wodę w pierwszej kolejności źródlane, naturalne wody niskozmineralizowane i niskosodowe. W kolejnych latach można już oferować wody z większa zwartością minerałów. Po ukończeniu pierwszego roku życia, kiedy rozszerzanie diety przebiegało dobrze, dziecko może otrzymywać regularne posiłku w oparciu o dietę z rodzinnego stołu, z zastrzeżeniem, że przygotowywane przez nas posiłki nie zawierają nadmiaru soli, substancji konserwujących, nie są wysoko przetworzone.
Komponując regularne posiłki należy zwracać uwagę na odpowiednią ilość żelaza w diecie (żelazo RDA 10 mg), poprzez włączenie dobrej jakości produktów z poniższych grup.
Mięso, ryby, jaja, drób — ryby i jaja są alergenami, wprowadzamy z obserwacją maluszków. Przykład:
Nasiona i orzechy — są alergenem, wprowadzamy z obserwacją maluszków. Można w postaci zmielonej jako dodatek na przykład do naleśników. Przykład:
Produkty zbożowe pełnoziarniste — zboża zawierające gluten, który jest alergenem, to: jęczmień, pszenica, żyto, owies, orkisz, pszenżyto. Przykład:
Dodatkowym atutem tych grup produktów, jest ich wysoka gęstość odżywcza, co oznacza zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), że wartość energetyczna 100g zawiera co najmniej 70 kcal energii (tyle co mleko mamy lub modyfikowane).
Żelazo w celu zwiększenia jego wchłaniania potrzebuje dobrych źródeł witaminy C. Dlatego warto oferować dzieciom w ramach posiłków warzywa i owoce lub jeśli pasuje do dania dodać sok z limonki, czy cytrusów.
Jakie pierwsze nawyki żywieniowe poznaje dziecko podczas rozszerzania diety i w kolejnych latach?
Rozwijanie pozytywnego stosunku do jedzenia już od najmłodszych lat może przyczynić się do kształtowania dobrych nawyków żywieniowych na całe życie. Ważne jest również świadome podejście do żywienia dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych preferencji, potrzeb i etapów rozwoju.
Zdobycie dobrych nawyków żywieniowych to nie jednorazowe zdarzenie, a fascynująca podróż. Cierpliwość, wytrwałość i wsparcie są kluczowe w tym procesie, aby dzieci mogły rozwijać zdrowe nawyki żywieniowe na długie lata. Taka idea przyświeca nam w placówkach KIDS&Co. Stąd nasz projekt żywieniowy pod nazwą „GOOD FOOD by KIDS&Co.”.
Pragniemy, aby jedzenie stało się dla dzieci przyjemnością, a nie źródłem stresu. Będziemy dążyć do tego, aby każde dziecko w naszym przedszkolu otrzymało pełnowartościowe posiłki zapewniające zdrowy rozwój i wsparcie dla jego emocjonalnego dobrostanu.
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.