Motoryka mała to zdolność wykonywania precyzyjnych ruchów dłoni i palców, które umożliwiają wykonywanie codziennych czynności , takich jak umiejętność pisania, zapinanie guzików, rysowanie, wycinanie czy manipulowanie drobnymi przedmiotami. Zakres motoryki małej obejmuje także koordynację obu rąk, siłę mięśni dłoni, kontrolę nad naciskiem oraz zdolność do precyzyjnych manipulacji (ruchy kończyn górnych). Sprawność w tym zakresie ma kluczowe znaczenie dla samodzielności dziecka, jego sukcesów szkolnych oraz ogólnej koordynacji ruchowej.
Symptomy opóźnienia lub zaburzenia rozwoju ruchowego można zauważyć już we wczesnym dzieciństwie, początkowo w postaci trudności w rozwoju motoryki dużej i z czynnościami samoobsługowymi. Zakres motoryki dużej obejmuje ruchy angażujące duże grupy mięśniowe, które odpowiadają za koordynację, równowagę i ogólną sprawność ruchową dziecka. Następnie widzimy, że dziecko ma problemy w czynnościach precyzyjnych związanych ze sprawnością ręki, takich jak umiejętność pisania czy rysowania.
Gdy dziecko ma kłopoty w obrębie motoryki małej należy działać. Jak rozpoznać, że rozwój ruchowy dziecka jest zaburzony? Przy odpowiedniej obserwacji dziecka możesz zauważyć niepokojące objawy takie jak:
W przedszkolach KIDS&Co. nauczyciele, którzy pracują z dziećmi, dokonują systematycznych obserwacji dziecka. Zwracają uwagę na funkcjonowanie dziecka i elementy rozwoju dziecka pod kątem fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. Ich wyniki zapisują w portfolio, które prezentowane jest cyklicznie rodzicom podczas spotkań indywidualnych. Wielu nauczycieli zatrudnionych w placówkach KIDS&Co. ukończyło kurs „Diagnoza i terapia ręki I i II stopnia”, dzięki czemu nasze przedszkolaki otrzymują bieżące, indywidualne wsparcie.
Dyspraksja inaczej zwana Syndromem niezdarnego dziecka, to zaburzenie planowania i koordynacji ruchowej, które może znacząco wpływać na rozwój motoryki małej u dzieci. Objawia się trudnościami w wykonywaniu sekwencyjnych, precyzyjnych ruchów, nawet jeśli dziecko posiada odpowiednią siłę mięśniową. Często dziecko ma kłopoty z takimi czynnościami jak wiązanie butów, rysowanie, pisanie czy korzystanie ze sztućców. Ich ruchy mogą wydawać się niezdarne, a nauka nowych aktywności manualnych zajmuje im więcej czasu niż rówieśnikom.
Zaburzenia te wynikają z trudności w przetwarzaniu bodźców sensorycznych i przekładaniu ich na konkretne ruchy. Dzieci z dyspraksją mogą również unikać zabaw wymagających precyzji, szybko się frustrować oraz wykazywać obniżoną pewność siebie w zadaniach manualnych. Warto pamiętać, że dyspraksja często współwystępuje z innymi trudnościami, takimi jak dysgrafia czy zaburzenia integracji sensorycznej. Wczesna diagnoza i odpowiednie ćwiczenia rozwijające motorykę, prowadzone przez terapeutę ręki lub specjalistę integracji sensorycznej, mogą znacząco poprawić sprawność dziecka oraz jego komfort funkcjonowania w codziennym życiu.
Jeśli zauważysz lub zostaniesz poinformowany przez nauczyciela, że Twoje dziecko ma trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów i problemy te utrzymują się przez dłuższy czas, warto skonsultować się ze specjalistą. Jak dokonać diagnozy trudności dziecka? Szczególną uwagę należy zwrócić, jeśli:
W przypadku, gdy dziecko ma trudności z koordynacją ruchową i występują zaburzenia rozwoju małej motoryki, warto skonsultować się z:
Rozwój motoryki jest niezwykle istotny w prawidłowym rozwoju dziecka. Gdy zauważymy, że dziecko ma problemy ze sprawnością ruchową warto reagować od razu.
Codzienne ćwiczenia rozwijające motorykę w domu są kluczowe dla poprawy sprawności ruchowej i prawidłowej koordynacji kończyn górnych. Oto kilka wskazówek:
Problemy z motoryką małą mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie dziecka, wpływając na jego sprawność ruchową, samoocenę i wyniki w nauce. Warto uważnie obserwować rozwój motoryki dzieci i reagować na trudności, zwłaszcza jeśli występują objawy dyspraksji, dysgrafii czy zaburzeń integracji sensorycznej.
Wczesna diagnoza trudności dziecka oraz odpowiednie ćwiczenia rozwijające motorykę mogą znacząco poprawić koordynację wzrokową, planowanie małej motoryki i precyzję ruchów. Wsparcie specjalistów, takich jak terapeuta ręki czy fizjoterapeuta dziecięcy, pomoże dostosować terapię do potrzeb dziecka. Im szybciej podejmiemy działania, tym łatwiej dziecko pokona trudności i rozwinie swoje umiejętności ruchowe.
Dowiedz się więcej o programie przedszkoli i żłobków KIDS&Co. Nasze placówki znajdują się w poniższych miejscowościach:
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.