Aktualności / Blog / Rozwój

Rola technologii w edukacji małych dzieci – zalety i zagrożenia. Czy technologia wspiera rozwój?

KIDS&Co. 12 marca 2025 11 minut czytania
Rola technologii w edukacji małych dzieci – zalety i zagrożenia. Czy technologia wspiera rozwój?

W dzisiejszych czasach technologia odgrywa coraz większą rolę w codziennym życiu, w tym również w edukacji najmłodszych. Wczesna edukacja technologiczna może stanowić cenne narzędzie wspierające rozwój dziecka, ale jednocześnie niesie ze sobą pewne zagrożenia. Kluczowe jest zatem świadome korzystanie z technologii w procesie nauczania i wychowania oraz kształtowanie zdrowych nawyków technologicznych. Wpływ technologii na edukację dzieci jest istotnym zagadnieniem, które warto dokładnie przeanalizować.

W ostatnich latach rodzice coraz bardziej koncentrują się na wsparciu edukacyjnym swoich dzieci, angażując je w różnorodne aktywności pozaszkolne już od najmłodszych lat. We współczesnym świecie, gdzie technologia i komunikacja online przenikają każdy aspekt życia, również wychowanie dzieci nie pozostaje obojętne na jej wpływ. Od aplikacji wspierających rozwój dziecka, po innowacyjne oraz interaktywne gry edukacyjne i interaktywne zabawki. Startupy oferują wiele narzędzi edukacyjnych i technologicznych rozwiązań zmieniających sposób w jaki najmłodsi uczą się, rozwijają swoje zdolności i odkrywają otaczający ich świat, kształcąc zdrowe nawyki technologiczne.

Dwójka dzieci w wieku przedszkolnym siedzi w sali przedszkolnej na dywanie i patrzy na robota do nauki Emys.

Korzyści płynące z technologii dla dzieci. Czy technologia wspiera rozwój dziecka?

1. Rozwój umiejętności cyfrowych i wykorzystanie nowych technologii

Wczesna edukacja technologiczna umożliwia dzieciom zdobywanie podstawowych umiejętności cyfrowych, które są niezbędne w XXI wieku. Nauka obsługi urządzeń cyfrowych, nauka programowania czy korzystania z aplikacji edukacyjnych pomaga w przygotowaniu do przyszłej edukacji i kariery zawodowej.

2. Technologia wspiera rozwój kreatywności i logicznego myślenia

Interaktywne aplikacje edukacyjne, nauka programowania, gry analityczne czy programy do kodowania są świetnym wyborem do nauki logicznego myślenia, rozwijania kreatywności oraz umiejętności rozwiązywania problemów.

3. Dostęp do edukacji online i indywidualizacja procesu nauczania

W dzisiejszym świecie uczniowie mają dostęp do technologii na wyciągnięcie ręki. Edukacja online jest popularna i często darmowa, jeśli wie się gdzie i jak szukać. Dzięki technologii uczniowie mogą uczyć się we własnym tempie. Aplikacje edukacyjne i platformy e-learningowe dostosowują poziom trudności do umiejętności dziecka, co pozwala na bardziej efektywne przyswajanie wiedzy. Nauka online jest coraz częściej wybieraną formą edukacji, szczególnie u starszych dzieci.

4. Wsparcie dla dzieci z trudnościami w nauce

Dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, takimi jak dysleksja czy ADHD, mogą korzystać z dedykowanych narzędzi technologicznych wspomagających naukę, takich jak programy do czytania na głos, interaktywne gry edukacyjne czy aplikacje pomagające w koncentracji. Wykorzystanie nowych technologii pozwala na skuteczniejszą pomoc w rozwoju dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych. Technologia oferuje dzieciom spektrum możliwości, w tym dostosowanie się do indywidualnych potrzeb uczniów.

5. Korzyści wynikające z używania nowych technologii w przedszkolach. Czy może wspierać edukację dzieci?

Wprowadzenie nowoczesnych technologii do edukacji przedszkolnej otwiera nowe możliwości dla dzieci i nauczycieli. Interaktywne tablice, tablety oraz aplikacje edukacyjne umożliwiają angażowanie dzieci w proces nauki poprzez zabawę. Dzieci uczą się w sposób aktywny i dynamiczny, co sprzyja ich motywacji oraz lepszemu przyswajaniu wiedzy. Ponadto technologia pozwala nauczycielom na monitorowanie postępów uczniów oraz dostosowanie materiałów do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.

Nadużywanie technologii – zagrożenia

  1. Oczywiście technologia wiąże się również z kilkoma zagrożeniami, na które trzeba zwrócić uwagę. Nadmierne korzystanie z technologii może prowadzić do siedzącego trybu życia, problemów z koncentracją czy problemów z postawą. Dzieci spędzające dużo czasu przed ekranami często nie angażują się w aktywności ruchowe, co może prowadzić do otyłości i mieć wpływ na zdrowie fizyczne dzieci. Co więcej, niewłaściwa postawa ciała oraz długotrwałe wpatrywanie się w ekran podczas korzystania z urządzeń elektronicznych może powodować problemy ze zdrowiem wzrokowym i kręgosłupem.
  2. Należy mieć także na uwadze rozwój umiejętności społecznych dzieci oraz ich zdolności komunikacyjnych. Brak interakcji społecznych może mieć negatywny wpływ na rozwój zdolności komunikacyjnych, rozwój empatii czy budowanie zdolności interpersonalnych, a także powodować trudności w nawiązywaniu relacji.
  3. Nie należy również korzystać z technologii przed zasypianiem. Może to powodować zaburzenia snu, co z kolei wpływa negatywnie na nastrój, wzmaga problemy z koncentracją, a nawet wywołuje zaburzenia emocjonalne.
  4. Korzystanie z internetu niesie zagrożenia, takie jak dezinformacja, która może wprowadzać dzieci w błąd, cyberprzemoc, stanowiąca ryzyko w kontaktach online, czy kwestie prywatności w sieci, wymagające świadomego podejścia do udostępniania danych. Kluczowe jest więc wprowadzenie technologii w sposób kontrolowany i odpowiedzialny, aby wspierała edukację, a jednocześnie chroniła dzieci przed potencjalnymi niebezpieczeństwami.

Podsumowując, świadome korzystanie z technologii może wspierać edukację dzieci, rozwijać umiejętności cyfrowe i być wykorzystywane jako pomocne nowoczesne narzędzie edukacyjne. Kontrola rodzicielska lub wychowawcza jest w tym przypadku kluczowa, aby nie dopuścić do uzależnienia od technologii i nadużywania technologii oraz przeciwdziałać izolacji społecznej. Konsekwencją mogą być między innymi zaburzenia emocjonalne, trudności w nawiązywaniu relacji czy zaburzenia w zdrowiu fizycznym dzieci.

Świadome wykorzystywanie nowych technologii w edukacji dzieci?

Ustalanie limitów czasowych

Ważne jest, aby dzieci nie spędzały zbyt dużo czasu przed ekranem. Zaleca się stosowanie zasad dotyczących czasu korzystania z urządzeń cyfrowych, dostosowanych do wieku dziecka. Długotrwały czas ekranowy jest pierwszym korkiem w stronę uzależnienia od technologii i przeciążenia układu nerwowego.

Wybór wartościowych treści edukacyjnych

Rodzice i nauczyciele powinni wybierać aplikacje i programy, które rzeczywiście wspierają rozwój dziecka, zamiast bezrefleksyjnej konsumpcji treści rozrywkowych. Wzrost zainteresowania nauką u dzieci jest możliwy, dzięki właściwemu doborowi wartościowych aplikacji edukacyjnych.

Angażowanie dziecka w aktywności offline

Ważne jest, aby technologia nie zastępowała tradycyjnych form nauki i zabawy, takich jak czytanie książek, rysowanie czy interakcje z rówieśnikami, które pozytywnie wpływają na zdrowy rozwój dziecka oraz rozwój umiejętności społecznych. Prawidłowe przeciwdziałanie izolacji społecznej to pojęcie, któremu warto przyjrzeć się bliżej, gdyż brak interakcji społecznej może spowodować dużo negatywnych konsekwencji.

Świadome wprowadzanie dziecka w świat technologii

Dorośli powinni pełnić rolę przewodników, ucząc dzieci odpowiedzialnego korzystania z urządzeń cyfrowych oraz zasad bezpiecznego poruszania się w internecie. Zdrowe nawyki technologiczne wyuczone od samego początku korzystania z nauki online, zapobiegną nadużywaniu technologii.

Wprowadzenie zasad korzystania z technologii przez dzieci

Już na etapie edukacji przedszkolnej warto uczyć dzieci podstawowych zasad korzystania z technologii, takich jak odpowiednie przerwy od ekranów, wybieranie edukacyjnych treści oraz unikanie nadmiernego korzystania z gier i aplikacji nieodpowiednich dla wieku dziecka. Nauka obsługi urządzeń cyfrowych powinna odbywać się według wcześniej jasno określonych zasad.

Integracja technologii z edukacją przedszkolną

Wczesna edukacja technologiczna powinna być elementem edukacji przedszkolnej, wprowadzając dzieci w świat nowoczesnych narzędzi w sposób kontrolowany i dostosowany do ich wieku. Nauczyciele mogą wykorzystywać interaktywne tablice, aplikacje edukacyjne i proste programowanie jako formę zabawy połączonej z nauką. Technologia wkomponowana w proces nauczania , wykorzystywana jako narzędzie edukacyjne i wspierająca edukację dzieci może być wartościową pomocą dla nauczycieli oraz rodziców.

Warto wiedzieć, że urządzenia cyfrowe mają wpływ na pobudzenie i rozwój dziecka

Coraz częściej słyszy się o badaniach, które sugerują, że ciągłe bombardowanie młodych dzieci obrazami sprawia, że mają one ciągłą potrzebę odbierania nowych bodźców. Doprowadza to do stanu, gdzie dziecku trudno jest usiedzieć w miejscu w ciszy, bez wykonywania żadnych czynności. Rodzice często mylą to z ADHD, podczas gdy jest to nierzadko efekt nadużywania technologii i urządzeń cyfrowych oraz długotrwałego czasu ekranowego. (Przeczytaj artykuł: Jak urządzenia wpływają na układ nerwowy dziecka)

Robot edukacyjny Emys, który stoi na stoliku w przedszkolu, a dziecko przykłada do niego kartę z rysunkiem żaby i angielskim napisem frog.

Urządzenia cyfrowe a regulacja emocji

W dobie dynamicznego rozwoju technologii kluczowe jest świadome korzystanie z urządzeń cyfrowych, szczególnie w kontekście zdrowego rozwoju dziecka. Technologia oferuje dzieciom wiele korzyści edukacyjnych, ale jej nadmierne lub niewłaściwe użytkowanie może wpływać na rozwój emocjonalny dzieci i ich zdolności interpersonalne.

Jednym z wyzwań jest natychmiastowa gratyfikacja – dzieci szybko przyzwyczajają się do uzyskiwania oczekiwanych efektów za pomocą prostego ruchu palcem po ekranie. Brak konieczności czekania na rezultaty może prowadzić do problemów z cierpliwością oraz utrudniać naukę logicznego myślenia i radzenia sobie z frustracją. W skrajnych przypadkach może to również sprzyjać zaburzeniom rozwojowym i uzależnieniom od technologii.

Nieodpowiednia ekspozycja na treści cyfrowe może także wpływać na mechanizmy radzenia sobie ze stresem. Dzieci, które nie otrzymują odpowiedniego wsparcia emocjonalnego, mogą reagować unikowo, zanurzając się w wirtualnym świecie zamiast stawiać czoła trudnym sytuacjom. Gry komputerowe czy interaktywne tablice mogą pełnić funkcję edukacyjną i wspierać wzrost zainteresowania nauką, ale ich nadmierne używanie bez moderacji korzystania z technologii może osłabiać rozwój umiejętności społecznych i zdolność współpracy w grupie.

Zachowanie zdrowych nawyków technologicznych, umiejętne wykorzystanie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych oraz wsparcie rodziców w nauce obsługi urządzeń cyfrowych pozwalają dzieciom czerpać korzyści z technologii, jednocześnie chroniąc ich zdrowie psychiczne. Wspólne rozmowy o prywatności w sieci oraz o odpowiedzialnym korzystaniu z dostępu do informacji pomagają w kształtowaniu świadomych i samodzielnych użytkowników nowych technologii.

Urządzenia cyfrowe a zdolność kreatywnego myślenia. Jak wykorzystywać nowe technologie i wspierać edukację dzieci?

Wychowując dzieci, zależy nam, aby posiadały one zdolność do samodzielnego myślenia, umiejętność logicznego rozumowania oraz zdolności interpersonalne, które pozwolą im bronić swoich przekonań i efektywnie komunikować się z otoczeniem. Czytamy im bajki, opowiadamy historie, kupujemy interaktywne zabawki oraz gry edukacyjne – wszystko po to, aby wzmacniać ich wyobraźnię, kreatywność i twórczość. Dzięki technologii dzieci mogą korzystać z nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, które wspierają ich rozwój umiejętności społecznych oraz wzrost zainteresowania nauką.

Wyobraźnia często kojarzy nam się jedynie z bajkowym światem dziecięcych fantazji, podczas gdy w ujęciu naukowym obejmuje również pamięć, myślenie twórcze i zdolność do analizowania informacji. To właśnie te procesy poznawcze stanowią fundament funkcjonowania społecznego dziecka. Zapewniają mu nie tylko niezależność intelektualną, ale także możliwość samorealizacji i rozwój technologii pozwalający na odkrywanie nowych pasji.

Interaktywna zabawka w postaci małego robota, który koduje karty i umieszczony na specjalnej planszy wykonuje ruchy, które zostały zaprogramowane.

W obecnych czasach możemy jednak nieświadomie osłabiać te kluczowe zdolności. Badania wskazują, że nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych może negatywnie wpływać na myślenie twórcze oraz osłabiać zdolność do utrzymywania własnego kierunku myślenia. Ograniczona moderacja korzystania z technologii może prowadzić do osłabienia zdolności decyzyjnych i kreatywnego rozwiązywania problemów. Coraz częściej obserwuje się, że młodzież, która spędza dużo czasu przed ekranem, ma trudności z określeniem własnych celów, co może negatywnie wpływać na ich zdrowie psychiczne i motywację do nauki.

Aby temu przeciwdziałać, warto wprowadzać zdrowe nawyki technologiczne, takie jak umiejętne wykorzystanie interaktywnych tablic, gier edukacyjnych i metod nauczania, które angażują dzieci w aktywną naukę. Technologia oferuje dzieciom ogromne możliwości, ale kluczowe jest jej odpowiednie wykorzystanie – tak, aby wspierała rozwój emocjonalny dzieci, ich kreatywność oraz zdolność do samodzielnego myślenia, zamiast je osłabiać.

Podsumowanie

Korzystanie z urządzeń ekranowych może wspierać edukację dzieci. Jednak mając na względzie wszelkie skutki uboczne, warto mieć na uwadze moderację korzystania z technologii, tworzyć pewne limity i jasne zasady wykorzystania nowoczesnych technologii. Co ważne, nie chodzi jedynie o odłożenie tabletu czy telefonu, a o sposób zrekompensowania umysłowi długotrwałego czasu ekranowego i codzienne dbanie o balans. Możliwości na wspólne spędzenie czasu bez użycia technologii jest mnóstwo! Kluczowe jest więc znalezienie równowagi między nauką a tradycyjnymi formami rozwoju dziecka, aby technologia rzeczywiście wspierała, a nie zastępowała naturalne procesy edukacyjne. Wpływ technologii na edukację dzieci powinien być stale monitorowany, aby zapewnić im jak najlepsze warunki do nauki i rozwoju.

Dowiedz się więcej o programie przedszkoli i żłobków KIDS&Co., w których prowadzone są m.in. zajęcia sensoryczne. Nasze placówki znajdują się w poniższych miejscowościach:

Spotkajmy się!

Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.

Newsletter

Chcę otrzymywać porady ekspertów oraz informacje
o najważniejszych wydarzeniach w KIDS&Co.

    Obie zgody mogą być wycofane w każdym czasie. Pamiętaj, że zgadzając się i przesyłając swoje dane, zgadzasz się także na profilowanie w celach marketingowych (lepsze dopasowanie oferty). Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych uzyskasz w klauzuli informacyjnej dostępnej poniżej. Zgodnie z art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej „RODO”) informujemy, że Administratorem Twoich danych osobowych będzie Centrum Rozwoju Dziecka spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie… Czytaj dalej »

    Zapisy i Dni Otwarte