Zacznijmy od definicji. Motoryka mała to umiejętność sprawnego funkcjonowania dłoni, nadgarstków i palców, z którą dziecko się nie rodzi, a nabywa poprzez naukę i ćwiczenia. Odbywa się to stopniowo poprzez różnego rodzaju aktywności takie jak: rysowanie, malowanie, ugniatanie, lepienie, nawlekanie czy wydzieranie. W jaki sposób rozwija się motoryka mała? Po czym rozpoznać niepokojące objawy ruchowe u dziecka? O tym i nie tylko w dzisiejszym tekście. Zapraszamy do dalszej lektury!
Badacze potwierdzają, że im lepiej rozwinięte są u dziecka precyzyjne ruchy ręki tym lepiej rozwinięty jest jego mózg, a im lepsze funkcjonowanie drobnej motoryki palców tym lepiej rozwinięta jest mowa.
W okresie przedszkolnym można zauważyć u dzieci częściowo pozostałe jeszcze wykonywanie ruchów niekoniecznie dostosowanych do właściwości i przeznaczenia przedmiotów jak np. stukanie klockiem o podłogę po to, aby wywołać hałas. Natomiast w trakcie rozwoju ruchu dziecka można zauważyć coraz częściej pojawiające się świadome i celowe ruchy zgodne z przeznaczeniem i funkcją przedmiotu, np. wkładanie klocków do odpowiedniej dziury czy też zamykanie szuflady. Ogólnie rozwój motoryki małej ma miejsce w wieku przedszkolnym jednak warto zwrócić uwagę na różnice pojawiające się w zależności od wieku dziecka. Przykładowo dziecko 5-letnie będzie wykonywało wszelkie czynności ręczne dużo lepiej niż dziecko 3-letnie. Wynika to między innymi z tego, że w okolicach piątego roku życia następuje okres nasilających się procesów kostnienia wielu punktów szkieletu, w tym nadgarstka co sprzyja ogólnemu rozwojowi siły i zręczności manualnej dziecka.
Zaburzenia motoryki małej można zauważyć już na wczesnym etapie rozwoju dziecka. Warto obserwować dziecko czy występują niekontrolowane ruchy rąk oraz z jaką gotowością i precyzją realizuje codziennie czynności samoobsługowe. Można zwrócić uwagę czy pojawiają się trudności z aktywności takimi jak: rysowanie, lepienie, wycinanie, majsterkowanie, samodzielne wiązanie butów czy zapinanie ubrań.
Od całościowego rozwoju dziecka! Warto pamiętać, że zanim zaczniemy skupiać się na motoryce małej kluczowe jest, aby najpierw rozwijać motorykę dużą czyli związaną z ruchami całego ciała. Dziecko, które będzie miało trudność z motoryką dużą objawiającą się np. poprzez problem z utrzymaniem równowagi lub złapaniem piłki nie będzie potrafiło ładnie pisać lub rysować. Reasumując warto pamiętać, że dziecko rozwija się całościowo i należy wspierać zarówno rozwój motoryki dużej jak i małej.
Dobra informacja jest taka, że nad trudnościami w obszarze motoryki małej można pracować nie tylko na specjalistycznej terapii, ale przede wszystkim poprzez angażowanie dziecka w codzienne aktywności podejmowane w domu. Warto wspomnieć, że na rozwój motoryki małej wpływają naturalne aktywności takie jak bieganie, wspinanie się, czołganie, jazda na rowerze, samodzielne wiązanie butów czy zapinanie guzików w kurtce. Cenne są również wszelkie zabawy polegające na budowaniu z klocków, lepieniu z różnego typu mas plastycznych, majsterkowaniu, wycinaniu a nawet zabawie na placu zabaw — np. budowaniu zamków z piasku! Reguła jest taka, że im więcej dziecko będzie miało doświadczeń manualnych, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń motoryki małej.
A jeżeli dziecko niechętnie wykonuje prace domowe lub nieczęsto sięga po zabawy rozwijające pracę rąk warto tym bardziej go zachęcać. Idealną metodą są wszelkiego rodzaju zabawy paluszkowe czy też z cieczą!
Jak widzicie, metod pracy, a w zasadzie zabaw jest wiele! Zachęcamy do eksplorowania wszystkich możliwości i wyboru wspólnie z dzieckiem ulubionej formy pracy!
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.