Czy cukier brązowy jest zdrowszy od białego? Czy cukier w owocach jest dobry dla dzieci? Czy w mleku występuje cukier? Odpowiedzi szukaj w naszym artykule.
Kiedy Króliczek zaprosił Kubusia Puchatka na herbatkę, ten miał pewność, że będzie ugoszczony mnóstwem słodkich poczęstunków z dużą ilością miodu. Czy Królik mógł przygotować sałatkę owocową i ciasteczka tylko z odrobiną miodu? Tego się już nie dowiemy, ale na kanwie tej bajki możemy dziś zastanowić się gdzie występuje cukier prosty w produktach, jak dowiedzieć się, że został dodany w czasie produkcji, jakie są jego rodzaje oraz ile cukru potrzeba w diecie dzieci i czy w ogóle?
Cukier spożywczy, jest nazwą zarezerwowaną dla sacharozy. Znamy ją jako cukier, który kupujemy na kilogramy, w kostkach, dodajemy do różnych napojów, potraw. Cukier spożywczy pozyskiwany jest buraków cukrowych i trzciny cukrowej. Jego budowa to połączenie 2 cząsteczek cukrów prostych frutozy+glukozy. Jest ławo pozyskiwany, nie stanowi wyzwania dla produkcji, dlatego znalazł szerokie zastosowanie w przetwórstwie spożywczym. Idealnie rozpuszcza się w wodzie – pozwalając na produkcję wyrobów o różnych kolorach, poprzez dodanie między innymi barwników.
Kiedy cukier zostaje dodany podczas wytwarzania potrawy, napoju wówczas mówimy o cukrach dodanych (do produktu, wyrobu, potrawy, napojów, deserów nabiałowych). Cukier dodany, zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), powinien być ograniczony w żywieniu dzieci w wieku przedszkolnym do 5% wartości diety (nie więcej niż 17g – 3 łyżeczki dziennie).
To częste pytanie. W procesie rafinacji (oczyszczania) buraków cukrowych lub trzciny oddzielona zostaje melasa (brązowy syrop mogący zawierać wybrane witaminy, żelazo czy potas). Tak otrzymujemy cukier „biały”. Cukier brązowy przechodzi taki sam proces, jedynie dodaje się pod koniec nie duże ilości melasy lub karmelu w celu uzyskania brązowego koloru. Dlatego nie oceniamy cukru brązowego jako zdrowszego.
Na etykiecie składniki produktu opisane są w stopniu malejącym. Zatem, tego z czego produkt głównie się składa wymienione jest na pierwszych trzech pozycjach, po wyrazie składniki. Cukier może zostać wskazany jako np. cukier biały lub brązowy, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany, fruktozowy, melasa, dekstroza krystaliczna. Jeśli znajduje się na pierwszych trzech miejscach – wówczas, możemy mówić, że produkt jest bogaty w cukry dodane.
Owoce to cenne źródło witamin, składników mineralnych, błonnika oraz właśnie łatwo dostępnej energii w postaci cukru prostego – jakim jest fruktoza. W codziennych posiłkach warto oferować dzieciom każdego dnia, co najmniej dwie porcje sezonowych owoców. Warto dodać, iż w okresie letnim będą również maiły działanie nawadniające. Owoce podawane w całości, kawałkach mają dobry wpływ na rozwój aparatu mowy, poprzez chrupanie, formowanie kęsa, przeżuwanie. Warto unikać podawania owoców w formie musów – szczególnie wyciskanych z tubek, gdyż taka forma podania uniemożliwia dzieciom poznawanie struktury owocu, zapachu, koloru.
Mleko w swoim składzie zawiera dwucukier laktozę (galaktoza+glukoza). Dlatego na etykiecie opakowania, pomimo iż nikt nie dodał cukru do butelki czy kartonu, możemy odczytać: węglowodany w 100ml wynoszą 5g i całość odnosi się do laktozy. Mleko i jego przetwory naturalnie zawierają również cenny wapń, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz stanowią cenne źródło białka.
Natomiast produkty nabiałowe takie jak: mleka smakowe, słodkie jogurty, deserki itp. poza laktozą, będą miały w składzie dodatek cukru, melasy lub syropu fruktozowego. Cukier dodany jest wyszczególniony na etykiecie w składnikach. Zatem wyroby nabiałowe smakowe warto ograniczać w codziennym spożyciu. Wybierajmy te bez cukru dodanego, naturalne.
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.