Termin ten określa zdolności dziecka do nawiązywania kontaktów z innymi oraz radzenia sobie w różnorodnych sytuacjach społecznych. Umiejętności te są kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka i stanowią fundament dla późniejszych relacji społecznych.
Przede wszystkim nie tylko dla rozwoju i budowania zdrowych relacji z rówieśnikami, ale także dla późniejszego okresu! Umiejętności społeczne przekładają się na osiąganie sukcesów w szkole, a następnie w życiu dorosłym.
W podobny sposób do nabywania innych zdolności, czyli poprzez obserwację, naśladowanie oraz uczestniczenie w różnorodnych sytuacjach społecznych. Tak naprawdę każde środowisko, w którym przebywa dziecko, sposób oraz rodzaj nawiązywanych interakcji będą determinować jego sposób bycia i postrzegania siebie w relacjach.
Bardzo ważny jest kontakt z rówieśnikami! Badania potwierdzają, że w ten sposób stymulowany jest rozwój emocjonalny dziecka, dzięki czemu uczy się ono wyrażać emocje w sposób społecznie akceptowany. Towarzyszy też temu umiejętność rozpoznawania stanów emocjonalnych drugiej osoby, empatyzowania i samokontroli emocji.
Dzieciom, które mają trudności w nawiązywaniu relacji nierzadko brakuje pewności siebie. Niestety niskie poczucie własnej wartości może być zarówno czynnikiem powodującym izolację od grupy jak i jej efektem. Takie dzieci unikają zabaw z innymi i niechętnie uczestniczą w grupowych zajęciach. Można zauważyć unikanie kontaktu wzrokowego, problemy ze zrozumieniem mowy innych dzieci, trudności w dzieleniu się zabawkami czy rozwiązywaniu konfliktów.
W planowaniu pracy nad umiejętnościami społecznymi warto wyodrębnić trzy obszary: poznawczy, motywacyjny oraz behawioralny. Obszar poznawczy to uczenie dziecka empatycznego myślenia oraz trafnego dopasowywania interpretacji doświadczanych sytuacji. Obszar motywacyjny odpowiada za angażowanie się w sytuacje społeczne oraz interpersonalne, a behawioralny jest odpowiedzialny za wprowadzanie umiejętności społecznych oraz ich dobre wykorzystanie.
Warto pamiętać, że ćwiczenie umiejętności społecznych to proces. Dziecko najpierw zdobywa daną umiejętność, a następnie ją utrwala. Dlatego tak ważne jest, aby tworzyć przestrzeń na nawiązywanie interakcji społecznych oraz dostarczać dziecku informacji zwrotnych na temat jego postępów.
Na koniec warto podkreślić, że każde dziecko jest inne i na swój sposób przyswaja nowe informacje. Dla dzieci z większymi trudnościami warto zapewnić indywidualne wsparcie — na przykład poprzez terapię pedagogiczną czy psychologiczną.
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.