Od dłuższego czasu jesteśmy świadkami zjawiska, w którym dochodzi do oddziaływania na siebie wielu języków, a przede wszystkim kultur. Odbywa się to również w przestrzeni przedszkolnej, co w naszej opinii jest jedynie wartością dodaną! Powstaje w ten sposób niepowtarzalna okazja do stworzenia dla dzieci międzykulturowej interakcji, nabywania nowych umiejętności komunikacyjnych oraz interpersonalnych.
Praca z dziećmi obcojęzycznymi przebiega dwutorowo. Z jednej strony staramy się obcojęzyczne dziecko nauczać języka polskiego i modelować przyjmowanie postaw i zachowań prospołecznych. Z drugiej strony pracujemy nad polskimi dziećmi w celu nauczania ich tolerancji na różnorodność oraz otwartości na poznawanie nowych kultur i obyczajów. Taka dwutorowa komunikacja i zaplanowane w ten sposób działania sprawiają, że wszyscy są zaangażowani w proces integracji, podążając do wspólnego celu.
Rodzice i opiekunowie nierzadko obawiają się wysyłać dzieci obcojęzyczne do placówek z uwagi na nieznajomość języka polskiego przez dziecko. Zapominając tym samym, że nie stanowi to w żadnym stopniu utrudnienia dla dzieci podczas nawiązywania relacji, a przede wszystkim podczas procesu adaptacji do nowych warunków. Zespół opiekunów wie, że używanie języka ma zawsze silny związek sytuacyjny, tak więc większość wypowiedzi jest powiązana z konkretnymi gestami, zachowaniami — których sama obserwacja pomaga zrozumieć bieżącą sytuację i przekazywane treści. Cała uwaga dzieci i opiekunów kierowana jest na treść, a nie na formę językową wypowiedzi.
Wychowawcy są również otwarci i akceptują każdą wypowiedź dziecka obcojęzycznego. Starają się rozumieć niepełne wypowiedzi, a wszelkie niejasności precyzować z dzieckiem. W placówce nie istnieją kary czy też uwagi za popełniane błędy językowe lub trudności komunikacyjne. Wychowawcy chcą być przez dziecko rozumiani, dlatego dopasowują formę swoich wypowiedzi do niedoskonałych umiejętności dziecka.
Często pojawia się obawa czy dzieci z odpowiednią otwartością przyjmą do grupy obcojęzyczne dzieci. Całkiem niepotrzebnie! Wielu specjalistów zaznacza ważność roli nauczyciela w procesie integracji społecznej cudzoziemców. Nauczyciel w dużej mierze stanowi wzorzec do naśladowania dla swoich podopiecznych. Biorąc pod uwagę ilość jaką spędzają dzieci z naszymi wychowawcami wiemy, że stanowią oni znaczną część ich przyjmowanych wartości oraz nabywanych zachowań, które są obserwowane, przyjmowane, a następnie powielane. W naszej placówce dbamy o to, aby każdy wychowawca dysponował możliwością porozumienia się z dzieckiem w obu językach, a przede wszystkim wykazywał otwartą, pełną szacunku i empatii postawę wobec obcojęzycznych dzieci.
W tworzeniu wielokulturowości i zaznajamianiu dzieci z innymi językami skupiamy się między innymi na:
Wspieranie dziecka w przedszkolu odbywa się wielotorowo:
Kształcenie wielokulturowe ma na celu tworzenie takich warunków dla rozwoju dzieci, aby wyposażyć je w pozytywne nastawienie do wieloetnicznego społeczeństwa. Stwarza to okazję do rozwijania w dzieciach tożsamości własnej, zaznajomienia ich z własną kulturą, muzyką, tradycją i przekazywania tego innym poprzez wymianę informacji i doświadczeń. I taką właśnie przestrzeń staramy się tworzyć!
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.