Rozpoczęcie przygody ze żłobkiem to dla dziecka i jego rodziców ważny moment. To pierwszy krok ku życiu społecznemu i duża zmiana dla rodziny. Dziecko trafia do innego środowiska z nowymi zasadami, rytmem dnia i opiekunami. Naturalne jest więc, że potrzebuje czasu, by poczuć się bezpiecznie. Na przebieg tego procesu ogromny wpływ ma wiek dziecka, który determinuje poziom jego rozwoju emocjonalnego i poznawczego. Inaczej adaptuje się roczne niemowlę, a inaczej energiczny dwulatek. Omawiamy, jak może wyglądać adaptacja do przebywania w żłobku dzieci w różnym wieku.
Adaptacja niemowlęcia do żłobka jest często pierwszym doświadczeniem dłuższej rozłąki z rodzicem. W tym wieku maluch dopiero kształtuje poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego. Według teorii przywiązania Johna Bowlby’ego to właśnie w drugim półroczu życia dziecko zaczyna silnie reagować na rozłąkę z osobą, z którą ma najbliższą więź. Przywiązanie fizyczne, które wiąże się z zaspokajaniem głodu, zmienia się w przywiązanie psychiczne – oparte na emocjach, potrzebie bliskości i realizacji różnych niematerialnych potrzeb, jak zabawa z mamą czy tatą.
Lęk separacyjny (czyli obawa przed oddzieleniem od rodzica) jest u rocznego dziecka zupełnie naturalnym zjawiskiem. Maluch może reagować płaczem, protestem czy niechęcią do kontaktu z obcymi dorosłymi. Może też budzić się w nocy z krzykiem, ale takie zachowania są oznaką zdrowego przywiązania – dziecko pokazuje, że ma silną więź z rodzicem. Lęk separacyjny stanowi etap rozwoju emocjonalnego i dotyczy prawie każdego dziecka w wieku od 6. miesiąca życia.
Jednak 12-miesięczny malec powoli akceptuje dalszych członków rodziny i łatwiej mu zostać z opiekunem pod nieobecność rodziców. Objawy lęku separacyjnego słabną, gdy dziecko uczy się, że nawet jeśli nie ma obok niego mamy czy taty, to oni niedługo wrócą. Oczywiście u każdego roczniaka adaptacja może wyglądać inaczej.
Lęk separacyjny z reguły ustępuje około 18. miesiąca życia, ale może utrzymywać się u wrażliwych dzieci do 3. roku życia (lub później, jeszcze w przedszkolu i szkole). Tak mówi teoria, lecz praktyka pokazuje nam, że pierwsze dni w żłobku dla 1,5-rocznego dziecka to duże wyzwanie.
Maluchy w trakcie początkowych dniach adaptacji wykazują charakterystyczne zachowania stresowe – płaczą, mogą mieć trudności w zasypianiu czy gorszy apetyt. Trudne zachowania pojawiają się nie tylko rano i w przedszkolu, lecz także po powrocie do domu. Mogą pojawiać się wybuchy złości i zachowania, których wcześniej rodzice nie obserwowali, np. nadmierna ruchliwość w domu, zwłaszcza gdy dziecko odmawia wspólnych zabaw z grupą przedszkolną. Na szczęścia okres adaptacji trwa zwykle od kilku dni do kilku tygodni i dziecko z czasem akceptuje nową sytuację.
Dwuletnie dzieci to już zupełnie inny etap rozwoju. Mają bogatszy słownik, potrafią lepiej komunikować emocje i zaczynają rozumieć, że rodzic wróci po nich po południu. Z drugiej strony w tym wieku pojawia się tzw. bunt dwulatka – naturalne dążenie do autonomii i samodzielności. Dziecko częściej mówi „nie!”, testuje granice i chce o sobie decydować.
Podczas adaptacji może to oznaczać, że dwulatek nie płacze tak intensywnie, jak roczne dziecko, ale za to bardziej świadomie wyraża sprzeciw wobec nowej sytuacji – np. odmawia wejścia do sali, nie chce się ubrać, domaga się obecności rodzica. Lęk separacyjny objawia się nie tylko w momencie przyjścia do żłobka, lecz także w domu. Mogą pojawiać się takie objawy jak niepokój, ciągłe zamartwianie się możliwością utraty rodzica czy koszmary nocne.
Badania psychologiczne (m.in. Brazelton, Papousek, Tomasello) wskazują, że dzieci w przedziale wiekowym od 2 do 3 lat adaptują się wolniej emocjonalnie, ale szybciej poznawczo. Potrafią lepiej rozumieć rytm dnia, uczą się zasad i z radością uczestniczą w zajęciach, jeśli czują się akceptowane i docenione.
Z tego powodu w pracy z dwulatkami kluczowe jest połączenie jasnych, przewidywalnych reguł z empatycznym wsparciem. Nasi opiekunowie w KIDS&Co. dbają o to, by dzieci mogły samodzielnie eksplorować przestrzeń, a jednocześnie mieć pewność, że dorosły jest blisko – gotowy do pomocy czy przytulenia.
W żłobku maluch uczy się, że może otrzymać troskę i wsparcie również poza domem, co wpływa pozytywnie na jego rozwój emocjonalny i społeczny. Niezależnie od wieku dzieci adaptują się najlepiej wtedy, gdy czują się bezpiecznie. Według badań psychologii rozwojowej kluczowe znaczenie ma:
Poznaj sprawdzone sposoby, które pomagają maluchowi poczuć się bezpieczniej i szybciej zaadaptować w placówce:
W KIDS&Co. kładziemy duży nacisk na partnerskie relacje z rodzicami i indywidualne podejście do każdego dziecka. Wiemy, że proces adaptacji to nie wyścig, lecz wspólna podróż ku samodzielności. W razie obaw dotyczących adaptacji skontaktuj się z naszym personelem. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania rodziców.
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.
Kontakt
Masz pytania? Jesteśmy tutaj po to, aby Ci pomóc. Skontaktuj się, korzystając z numeru telefonu lub przez WhatsApp.
Dni Otwarte
Przekonajcie się, jak nasza placówka może stać się drugim domem Waszego dziecka!
Zapisy
Chcesz zapisać dziecko do żłobka, przedszkola lub zerówki?