Jak wzmacniać samoocenę u dziecka od najmłodszych lat
KIDS&Co. • 28 lipca 2023 • 4 minuty czytania
Samoocena oznacza pozytywną lub negatywną postawę wobec siebie samego. Według teorii Coopersmitha w dużej mierze kształtują ją opiekunowie. Ogólna zdolność do dokonywania samooceny wykształca się między trzecim, a szóstym rokiem życia. Rośnie od 5 roku życia, aż do okresu wczesnej adolescencji czyli dojrzewania. Wnet radykalnie spada. Około 12 roku życia wraz z rozwojem poznawczym dzieci zaczynają opierać swoją samoocenę na informacjach zwrotnych i porównaniach do otoczenia.
Zwróć uwagę
W pierwszych latach życia dzieci posiadają wysoką samoocenę na podstawie często nierealistycznie pozytywnych sądów na swój temat. Raczej nierzadko doświadczymy sytuacji, w której dziecko stanie przed lustrem i powie, że jest nieładne czy grube. Nie zareaguje też na sposób w jaki je ubieramy, jak się do niego zwracamy…
Przykładowo mogliśmy od pięciu lat mówić pieszczotliwie do córki „kwiatuszku” i ubierać ją w różowe sukienki. Nagle dziewczynka przychodzi z przedszkola i ze złością i łzami w oczach krzyczy, żeby jej w ten sposób nie nazywać i nie ubierać. Może pojawić się dezorientacja, bo przez ostanie 5 lat określenie to nie stanowiło problemu, a nagle jest powodem do awantury i płaczu. Czy jest to rozkapryszenie córki? Absolutnie nie! Dziewczynka wchodzi w okres w którym zaczyna weryfikować komunikaty na temat własnej osoby i tworzyć wizerunek siebie samej w oczach innych. Porównuje siebie z otoczeniem, sprawdza jak reagują na nią inni oraz czy sama jest zadowolona ze swoich dotychczasowych osiągnięć. W taki sposób buduje własną samoocenę jak zresztą każdy z nas. I super, niech buduje! Rolą rodziców jest podawać jej kolejne cegiełki. Jak?
- Nie porównuj. Porównania do otoczenia to główna składowa samooceny. Jeżeli chcesz zmotywować dziecko do nauki to nie porównuj je do innych zdolnych uczniów, nie sugeruj, że mogłoby postąpić jak kolega z przedszkola. Im mniej będziemy modelować postawy porównań do otoczenia tym mocniej sfokusowane na sobie i własnych zdolnościach będzie dziecko – a to podstawa do budowania stabilnej samooceny.
- Każdy z nas jest inny. My też się zmieniamy. Jednego dnia możemy doskonale grać w piłkę, a drugiego dnia przegrać mecz. Będziemy też spotykać różne osoby w naszym otoczeniu. Każda z nich może być w czymś lepsza, gorsza lub na tym samym poziomie co my. Znajomość i tolerancja na różnorodność to bardzo ważny czynnik, który warto rozwijać w dziecku poprzez wspólną obserwację i rozmowę. Owocem takiej nauki powinna być samoakceptacja siebie, tolerancja na zmienność naszych zdolności, nastroju, wyglądu i różnorodność otaczających nas osób.
- Udzielaj konstruktywnej opinii – zamiast „ładny rysunek” nazwij zasób, który zauważyłeś: „Bardzo spójnie dobrałeś kolory na tym rysunku”. Precyzyjne komentarze i opinie mogą dostarczać dziecku informacji o konkretnych zasobach, cechach i umiejętnościach, które posiada. Łatwiej będzie mu zrozumieć własne zdolności i talenty, gdy usłyszy konkretne przykłady. Być może takie komentowanie z przekazem jest trudniejsze i czasami będziemy musieli ugryźć się w język lub dłużej zastanowić nad reakcją, ale zdecydowanie warto!
- Buduj samoocenę ukrytą – samoocena to nie tylko werbalny sposób określania własnej osoby, ale również wartościowanie obiektów skojarzonych z Ja. Warto ze szczególną ostrożnością krytykować wytwory, osiągnięcia czy rzeczy, z którymi utożsamia się dziecko. Ich negatywne lub pozytywne wartościowanie będzie również wpływało na poziom jego posiadanej samooceny.
- Pomóż dziecku poprzez codzienne samopoznanie uzupełniać zdania:
Jestem dobry/dobra w…
Moją zaletą jest to, że…
W trudnych sytuacjach radzę sobię…
W szkole pomaga mi to, że jestem…
Moje zainteresowania to…
Spotkajmy się!
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.