Zerówka w przedszkolu czy szkole – co wybrać? Decyzja o tym, czy zapisać dziecko do zerówki w przedszkolu, czy w szkole podstawowej jest jednym z ważniejszych kroków, przed którymi stoją rodzice dzieci w wieku przedszkolnym. Choć może się wydawać, że wybór jest prosty, w rzeczywistości jest to decyzja, która będzie miała wpływ na dalszy rozwój malucha. Warto zastanowić się nad różnicami, które oferują te dwie opcje i wybrać tę, która najlepiej odpowiada indywidualnym potrzebom dziecka zarówno w kontekście jego emocjonalnego, jak i intelektualnego rozwoju.
Zarówno zerówka przedszkolna, jak i ta w szkole podstawowej realizują tę samą podstawę programową, ale różnią się znacząco formą nauki, atmosferą oraz warunkami, które mają duży wpływ na dziecko. Edukacja przedszkolna odbywa się w sposób bardziej przyjazny i przystępny. Przedszkolne dziecko uczy się poprzez zabawę, angażując różne zmysły, wykonując projekty i uczestnicząc w zajęciach, które rozwijają zarówno umiejętności intelektualne, jak i społeczne. Program edukacyjny w przedszkolu kładzie duży nacisk na rozwój emocjonalny, co pozwala maluchom na łatwiejsze adaptowanie się do wyzwań, które pojawią się w przyszłości. Różnorodne formy prowadzenia zajęć sprzyjają harmonijnemu rozwojowi dziecka.
Zerówka w szkole podstawowej ma bardziej formalny charakter. Zajęcia odbywają się głównie w ławkach, a dzieci zaczynają korzystać z podręczników, co w porównaniu do przedszkola bywa postrzegane jako bardziej „formalne”. Owszem, jest to krok w stronę dorosłości i przystosowania do szkolnej rzeczywistości, ale może to ograniczać przestrzeń dla spontanicznej zabawy i rozwijania umiejętności społecznych. W szkole podstawowej, bardziej formalne podejście może sprawiać, że dzieci będą musiały dostosować się do bardziej zorganizowanego rytmu dnia, co dla niektórych może być wyzwaniem i powodować stres.
Rola rodzica zmienia się w zależności od wybranej opcji. W oddziale przedszkolnym rodzice mają codzienny kontakt z nauczycielami, co pozwala na bieżąco śledzić rozwój malucha, omawiać jego sukcesy, postępy i trudności. Taka bliskość i współpraca pozwalają na bieżąco dostosować podejście edukacyjne do indywidualnych potrzeb dziecka.
W szkole podstawowej ze względu na większą liczbę dzieci i jednego wychowawcę oraz jego godziny pracy, kontakt rodzica z nauczycielem staje się bardziej ograniczony. Tym samym wiadomości o dziecku przekazywane są rzadziej, głównie w formie wiadomości mailowej. Rola rodzica staje się bardziej organizacyjna – pomaga w nauce, rozwija zainteresowania dziecka i wspiera je w edukacji.
Jeśli zależy Ci na nauce języka obcego w naturalny sposób, zerówka w dwujęzycznych oddziałach przedszkolnych jest doskonałym rozwiązaniem. W placówkach takich jak KIDS&Co. dzieci mają codzienny kontakt z dwoma nauczycielami – polskojęzycznym i anglojęzycznym. Dzięki temu na co dzień uczą się języka angielskiego w sposób naturalny, poprzez rozmowy, zabawę i piosenki. Taka edukacja daje dzieciom bardzo solidne podstawy językowe, które będą przydatne w dalszej edukacji.
W szkole podstawowej w zerówce język angielski jest nauczany przez jednego nauczyciela i najczęściej odbywa się w ramach kilku godzin tygodniowo. Choć dzieci uczą się języka, w tym przypadku kontakt z nim jest bardziej fragmentaryczny, przez co nie jest tak intensywny, a osiągane efekty tak szybkie jak w przedszkolu.
Dziecko, które pozostaje w zerówce przedszkolnej, jest pod opieką nauczycieli, którzy dobrze je znają. Dzięki temu mogą oni dostosowywać na bieżąco program edukacyjny do jego indywidualnych potrzeb. Nauczyciele tworzą także portfolio dziecka, które dokumentuje jego postępy w rozwoju i jest świetnym narzędziem dla całej kadry z nim pracującej, również tej, która dołącza w trakcie lat przedszkolnych. Wdrażają innowacyjne metody dopasowane do potrzeb dziecka, które wspomagają naukę, np. metoda Skuteczne Zdziwienie.
W zerówce szkolnej dziecko musi natomiast przejść proces adaptacyjny – poznać nowego nauczyciela, nowych kolegów i koleżanki. Zwykle trwa to co najmniej miesiąc, podczas którego proces edukacyjny jest znacznie spowolniony poprzez działania nauczyciela skierowane na poznanie dzieci i tworzenie bazy do planowania pracy z grupą. Warto również pamiętać, że gdy dziecko kończy zerówkę szkolną, wkracza w tradycyjne życie szkolne. Z nowym rokiem szkolnym przechodzi do klasy pierwszej, gdzie czeka je kolejna zmiana wychowawcy i adaptacja.
Przedszkola są zaprojektowane z myślą o potrzebach dzieci w wieku przedszkolnym, zarówno pod względem fizycznym, jak i emocjonalnym. Budynki są zazwyczaj kolorowe, przyjazne i oferują odpowiednią przestrzeń do zabawy i nauki. Zerówkowicze korzystają z sal, które odpowiadają ich potrzebom. W oddziałach przedszkolnych znajdują się różnorodne zabawki, materiały edukacyjne, a otoczenie sprzyja kreatywności i wyobraźni.
W szkole podstawowej młodsze dzieci muszą dostosować się do przestrzeni zaprojektowanej z myślą o starszych uczniach. Może to wiązać się z poczuciem stresu, szczególnie w kontaktach z dziećmi z wyższych klas oraz korzystaniem z ogólnodostępnych przestrzeni, takich jak toalety, szatnia czy stołówka. Takie zmiany mogą być trudne do zaakceptowania dla dzieci, które wciąż potrzebują poczucia bezpieczeństwa i komfortu w nowym środowisku.
Decydując się na przedszkole, dziecko może korzystać z opieki i zajęć przez cały dzień, w godzinach otwarcia placówki. To pozwala utrzymać dotychczasowy rytm dnia, zarówno dla dziecka, jak i rodzica.
Zerówka szkolna często wiąże się natomiast z koniecznością przejścia do świetlicy po zakończeniu zajęć, gdzie nie zawsze zapewniony jest podział wiekowy. W większych grupach dzieci, w tym ze starszych klas, maluchy mogą czuć się nieco zagubione i zestresowane.
Rytm dnia w szkole i przedszkolu różni się zasadniczo. Wychowanie przedszkolne to zrównoważony dzień, w którym nauka, zabawa i odpoczynek przeplatają się, dostosowane do bieżących potrzeb dziecka.
W zerówce szkolnej dzień jest bardziej formalny i zorganizowany – podobny do tego, jak w późniejszych klasach szkoły, w których realizowany jest standardowy program nauczania. Zajęcia są prowadzone zgodnie z planem lekcji, który uwzględnia innych nauczycieli przedmiotowych, przez co dzieci zazwyczaj mają mniej czasu na swobodną zabawę, czy zakończenie aktywności z poprzednim nauczycielem.
Przedszkolne dziecko ma zapewnione pełne wyżywienie, w tym śniadania, obiady i podwieczorki, co jest dla niego korzystne oraz wygodne dla rodziców. Posiłki są dostosowane do ich wieku.
W szkołach natomiast wyżywienie jest zazwyczaj częściowe, co oznacza dodatkowy obowiązek dla rodziców związany z przygotowaniem posiłków. Uczęszczanie dziecka na stołówkę szkolną oznacza menu dedykowane starszym uczniom.
Gotowość emocjonalna dziecka do rozpoczęcia nauki jest jednym z najważniejszych aspektów przygotowania do szkoły. W przedszkolu, szczególnie w placówkach takich jak KIDS&Co., kładzie się duży nacisk na rozwój emocjonalny dzieci. Programy edukacyjne uczą maluchy rozpoznawania, nazywania i regulowania emocji, co sprzyja poczuciu bezpieczeństwa i pewności siebie.
W zerówkach szkolnych często większy nacisk kładzie się na realizację podstawy programowej, przez co emocjonalne aspekty mogą być traktowane mniej priorytetowo.
Kolejną różnicą jest organizacja roku szkolnego i przedszkolnego. Przedszkola funkcjonują przez cały rok, w tym w okresach wakacyjnych i między świętami, co stanowi duże wsparcie dla rodziców.
W szkołach natomiast przerwy świąteczne i ferie wiążą się z zamknięciem placówki, co wymaga zorganizowania opieki nad dzieckiem przez ok. 80 dni w roku kalendarzowym lub koniecznością zapisania i uczęszczanie dziecka na tzw. dyżury w grupach mieszanych, które nie zawsze są organizowane przez szkoły. Opieka w okresie ferii i świąt jest zazwyczaj dodatkowo płatna.
Podsumowanie
Decyzja o wyborze zerówki przedszkolnej lub szkolnej powinna być dobrze przemyślana i dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka. Pamiętaj, że najważniejsze jest dobro malucha – jego emocjonalne przygotowanie do nowego etapu życia. Zanim podejmiesz decyzję, porozmawiaj z dotychczasowym wychowawcą dziecka i samym dzieckiem. Zrozumienie jego potrzeb i obaw pomoże Ci podjąć najlepszą decyzję!
Przeczytaj więcej tutaj.
Zapraszamy na indywidualne spotkanie z dyrektorką. To okazja do poznania naszej oferty dydaktycznej, zadania nurtujących pytań oraz obejrzenia przedszkola. Możesz dokonać rezerwacji jednej wizyty w danym dniu.